15/30 Research

Research


5 oppia Nuorisomarkkinointipäivästä – Katso myös kuvat!

Järjestimme Nuorisomarkkinointipäivän jälleen loppuvuodesta 2012. Koska kertaus on opintojen äiti, päätti Nuorisomarkkinointipäivän isäntä ja 15/30 Researchin kehitysjohtaja Mikko Ampuja aloittaa uuden vuoden pohtimalla esitysten tärkeimpiä ajatuksia. Tässä Mikon lista keskeisistä opeista.

Internet on sielultaan avoin ja vapaa – Meemit, sisältöjen hakkerointi, keskustelu ja osallistuminen kuuluvat olennaisena osana tämän päivän digitaaliseen kulttuuriin. Avoimuus, vapaus ja ilmaisuus asettavat  varsinkin mediayritysten ansaintalogiikat hankalaan tilanteeseen. Mitä pitää jakaa ilmaiseksi ja mistä voidaan veloittaa? Internet on hyviä sisältöjä pullollaan, mutta usein pirstaleisessa muodossa. Näin ollen saattaakin olla, että oikea ja helppokäyttöinen tarjoilualusta on se, mihin tulisi panostaa.

Fiksu hinnoittelu on tärkeämpää kuin halpa hinnoittelu – Usein ajatellaan, että nuorisolle suunnattujen brändien tulisi olla halpoja. Samyak Chakrabarty muotoili ajatuksen siten, että ”smart pricing” on tärkeää nuorisobrändeille. Omissa tutkimuksissammekin olemme huomanneet, että hinta-laatu-suhde on absoluuttista halpaa hintaa tärkeämpää. Hinta määrittelee laatumielikuvaa myös nuorten parissa.

Teini-ikä tuo mukanaan kriisejä brändisuhteisiin – Brändisuhteet elävät nuorten elämänvaiheiden aikana. Monet lapsuuden tärkeät brändit joutuvatkin melkoisen turbulenssin kohteeksi yläasteen aikana. Vahvimmat selviävät tästäkin elämänvaiheesta. Usein nämä selviytyjäbrändit tarjoavat useita merkityksiä, jotka sopivat nuoren eri elämäntilanteisiin.

Nuoret luottavat yhteiskunnallisiin instituutioihin, eivät silti innostu äänestämään – Tämä Nuorisobarometrin tulos yllätti ja hämmensi. Huomasin taas miten vääristynyttä verkkokeskustelu voikaan olla. Lähtökohtaisesti olisin uskonut, että luottamus instituutioihin olisi ollut laskussa kuten äänestysintokin. Demokratian olisi siis aihetta uudistua. Luottamus ei riitä, meidän pitää rakentaa kiinnostavuutta ja innostavuutta.

Jos brändisi ei ole eskapistinen, tarvitset taikapölyä – Simppeliä. Kaikki tuotteet ja brändit eivät ole lähtökohtaisesti kovin jänniä. Mutta taikapölyllä vähemmänkin jännät asiat saadaan keskustelun teemaksi. Kuten Kristal ja Blingströmit tekivät Saunalahdelle.

Ja ne kuvat löydät meidän FB-sivuiltamme.