15/30 Research

Research


Markus Keräsen esitys Allerin TrendCamp-aamussa

Mikä on vedätetty sukupolvi? Entä vertaiskulttuuri, palveltu elämä ja Jugaad? Järjestimme Aller Median kanssa TrendCamp-aamun, jossa puhumassa olivat markkinointiguru Mandeep Malhotra Intiasta, 15/30 Researchin Markus Keränen ja Allerin myyntijohtaja Tapio Pankko.

Ydinasioita esityksessä olivat vedätetty sukupolvi, vertaiskulttuuri, palveltu elämä ja huomiokyvyn sirpaloituminen. Vedätetty sukupolvi tarkoittaa sukupolvea joka kokee tulleensa petetyksi, koska ei tule saavuttamaan vanhempiensa elintasoa, joka kritisoi ahneuden seurauksia ja jatkuvan kasvuvaatimuksen rahoittamista lainalla, joka jää sen maksettavaksi. Tätä ryhmää puhuttelee aitous, läpinäkyvyys ja tarina, jossa näkyvät perinteet ja alkuperä.

Vertaiskulttuuri on kulutuskriittinen trendi, joka suosii tavaroiden jakamista, vertaisvuokrausta, -oppimista, -rahoitusta, siirtymistä omistamisesta käyttöoikeuteen, tavaroiden lainaamiseen ja kierrätykseen. Ryhmää motivoi mm. elämyksellisyys, yhteisöllisyys, hyvän tekeminen ja ekologisuus. Selkeä viimeaikainen esimerkki uudesta vertaiskulttuurista on ympäri Suomea levinnyt, huikean suosittu Ravintolapäivä.

Palveltu elämä liittyy suomalaisen väestörakenteen muutokseen. Suomi on maailman nopeimmin vanhenevia maita, eikä julkinen sektori pysty vastaamaan tulevaisuuden palvelukysyntään. Suurissa ikäluokissa on vaurautta ja kulutuskykyä uusien palveluiden suhteen, eikä yksityisten palveluiden käyttämistä koeta enää pröystäilevänä.

Nettiaikakaudella informaation määrä on loputon ja huomion varastaminen entistä haastavampaa. Tämä johtaa yksilön huomiokyvyn sirpaloitumiseen. Ratkaisuna tähän evoluutiobiologi Richard Dawkinsin esittelemä meemi (=” kulttuurinen geeni”, esim. Matti Nykäsen kootut lausahdukset), ja sen hyödyntäminen. Meemit leviävät erityisesti sosiaalisessa mediassa ja usein hauskuus on niiden leviämisen edellytys. Sillä, joka osaa parhaiten, luovimmin ja hauskimmin valjastaa meemit markkinointiin sortumatta mauttomuuksiin, on huima mahdollisuus menestyä.

Haluatko sinä hurmata asiakkaasi ja yllättää itsesi TrendCamp-aamulla? Kysy meiltä, miten se onnistuu.