15/30 Research

Research


Ailahtelevainen 2010-luku vaatii trendiasiantuntijoita

Helsingissä järjestetään 9. marraskuuta kansainvälinen trendi- ja tulevaisuusspesialistien tapahtuma LaFutura 2012. Tapahtumaan osallistuu ihmisiä esimerkiksi pienistä trenditoimistoista, isojen brändien consumer insight -osastoilta ja julkisen sektorin ennakointiyksiköistä.

Viime vuonna kokoontuminen järjestettiin samanaikaisesti Berliinissä ja New Yorkissa. Aikaeron vuoksi Berliinissä aloitettua työtä voitiin jatkaa New Yorkissa.

– LaFutura on niin sanottu epäkonferenssi, eli osallistujat luovat ohjelman päivän aikana. Inspiraationa on lyhyitä speed note -puheenvuoroja, joista vastaavat pienet mutta todella kekseliäät suomalaiset toimijat. Teemoina pohdimme muun muassa hyperpaikallisia talouksia ja uudenlaisia, avoimia kollaboraatiotyökaluja, kertoo 15/30 Researchin Pauli Komonen, joka toimii myös tapahtuman järjestävässä Futures Specialists Helsinki -verkostossa.

Kaupallinen trendi- ja tulevaisuusala on vielä nuori, eikä ala ole kovin järjestäytynyt. Sana ”trendi” herättää usein mielikuvan vaatemuodista, mutta alalla käsite viittaa yksinkertaisesti muutokseen. Osa toimijoista keskittyy katutason coolhunting-havainnointiin, osa puolestaan laajoihin yhteiskunnallisiin kehityskulkuihin. LaFuturan pyrkimyksenä on rakentaa yhteistyömalleja, joilla päästäisiin keskinäisen kilpailun yläpuolelle.

– Joustavat verkostot ja äärimmäisen muuntautumiskykyiset toimijat pärjäävät 2010-luvun kaoottisessa maailmassa. Kiihtyvä muutos on luonut myös ammattiryhmämme, joka reagoi herkästi uusiin asioihin ja auttaa yrityksiä sen pohjalta, sanoo Ulrika Björkstam Futures Specialists Helsinki -verkostosta.

LaFutura 2012
9.11.2012 klo 8:30-17
Päiväehden museo, Ludviginkatu 2-4, Helsinki
www.lafutura.de