15/30 Research

Research


Kolme tulosta uudesta Kansallisesta Nuorisotutkimuksesta

Kansallinen Nuorisotutkimus 2012 julkaistaan SES-Auditoriossa Katajanokalla (Kanavakatu 12, Helsinki) 17.8. klo 8 – 10. Ilmoittautua voit sähköpostitse: mikko.ampuja(ät)1530.fi. Ilmoittautuneille lähetetään tarkemmat ohjeet julkaisuviikon alussa. Tilaisuus on maksuton, mutta mikäli osallistumista ei ole peruttu saman viikon maanantaina, veloitamme 50€ järjestelykuluja. Seuraavassa kolme poimintaa tämän vuoden tutkimuksesta.

”Kotoilu” kiinnostavampaa kuin irtosuhteet

KNT 2012 pureutuu syvälle suomalaisten nuorten arvoihin, asenteisiin ja elämäntyyleihin. Tuloksia tarkastelemalla haastamme stereotypiat, jotka yhä hallitsevat mielikuvia nuorisosta. Tiesitkö esimerkiksi, että ”kotoilu” ja perhe-elämä ovat nuorten mielestä kiinnostavampia kuin irtosuhteet tai juhliminen?

Katukulttuurin suosiosta

Nuorisomarkkinointia ja -viestintää leimaa usein mielenkiintoinen ilmiö. Lähes mihin tahansa viestiin tai kampanjaan voidaan lisätä skeittaamista, räppiä tai graffiteja, jolloin kampanjasta tulee nuorisokampanja. Sen lisäksi, että usein itse viestin ja rullalautailun yhteys on kovinkin heikko, tulee tietysti miettiä kuinka moni nuori oikeasti on kiinnostunut katukulttuurista. Vastaus: noin kolmannes. Katukulttuuri kamppailee samassa sarjassa suosioltaan kuin rakentaminen ja remontointi tai vaikkapa kasvissyönti.

Elämä täynnä haasteita, muutosta ja uusia asioita tärkeää joka toiselle

Haasteet, muutos ja uudet asiat ovat tärkeitä joka toiselle nuorelle. Nuorten joukosta löytyy siis suuri määrä uusista asioista innostuvia, mutta yhtä suuri on ryhmä, jotka suhtautuvat muutokseen varovaisemmin. Sen sijaan hieman maltilliisempi muotoilu- uteliaisuus ja asioista kiinnostuminen elämää ohjaavana periaatteena- saakin kannatusta jo kolmelta neljästä nuoresta. Voikin todeta, että nuorten joukosta löytyy ennakkoluulottomuutta uusia asioita kohtaan, mutta muutos tai uutuus ei yksinään välttämättä riitä herättämään kiinnostusta.

Tilaukset

Kansallinen nuorisotutkimus 2012 sisältää yli 100-sivuisen raportin sekä asiakkaalle pidettävän esityksen tai workshopin. Tutkimus sisältää kvantitatiivisen tiedon nuorten arvoista ja asenteista, arvoväittämistä, mielenkiinnon kohteista sekä nuorten elämäntyylisegmentoinnin. Lisäksi olemme avoimilla kysymyksillä kartoittaneet nuorten haaveita sekä toiveita tulevaisuuden Suomesta. Olemme myös tarkastelleet, mitkä asiat ovat muuttuneet edellisistä tutkimuksista. Tutkimus on tilattavissa Mikko Ampujalta (+358 50 306 7000 tai mikko.ampuja(ät)1530.fi) ja verkkokaupastamme. Hinta on ennakkotilaajilla (ennen julkistusta) 3 500€ + alv. ja julkistustilaisuuden jälkeen 4 200€ + alv.