15/30 Research

Research


Kansallinen nuorisotutkimus

Suomen paras tietopaketti nuorten ja nuorten aikuisten kuluttamisesta ja brändisuhteista. 

Kansallinen nuorisotutkimus 2011 on kattava tietopaketti ja työkalu suomalaisten 15-30-vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten ymmärtämiseksi. Vuoden 2011 Kansallisen nuorisotutkimuksen kantavana teemana on kulutuskäyttäytyminen, jota käsitellään pureutumalla läheisiin yrityssuhteisiin, määrittelemällä sankaruutta yritysmaailmassa sekä tarkastelemalla nuorten arvojen ja asenteiden heijastumisen yrityksiin kohdistuvissa odotuksissa ja toiveissa. KNT 2011 pureutuu yrityksiin ja brändeihin liittyvän ihailun ja läheisen suhteen reseptiikkaan ja määrittelee läheisten yrityssuhteiden kriittisiä ominaisuuksia. KNT 2011 selvittää, millainen yritys tai brändi saavuttaa sankarin aseman tai on fanittamisen arvoinen nuorten silmissä.
Nuorten arvot ja asenteet
Ihmisten arvot, asenteet ja elämäntyylit ovat kaiken perusta. Kyseiset asiat määrittelevät voimakkaasti niin kulutuskäyttäytymistä, mediankäyttöä kuin suhtautumista yrityksiä ja niiden markkinointia kohtaan. KNT 2011 peilaa nuorten arvomaailmasta ja maailmankuvasta muodostamaamme tietoutta kuluttamiseen, muun muassa käsittelemällä sankaruuden teemaa yritysmaailmassa. Työssämme olemme tunnistaneet toisaalta nuorten kokemusta nyky-yhteiskuntamme sankarityhjiöstä sekä herännyttä tarvetta 2011-luvun sankarihahmojen syntymiselle. Kansallinen nuorisotutkimus 2011 selvittää, minkälaiset yritykset näyttäytyvät nuorten mielikuvissa esimerkillisinä toimijoina? KNT 2011 kysyy, onko yritysten arvoilla ja toiminnan periaatteilla merkitystä yritys- ja brändisuhteissa nuorten ja nuorten aikuisten näkökulmasta? Kansallinen nuorisotutkimus 2011 tarkastelee sitä, minkälaisia arvoja heijastuu nyt nuorten ja nuorten aikuisten odotuksissa yrityksiä ja niiden toimintaa kohtaan. Kansallinen nuorisotutkimus 2011 kertoo myös, minkälaisia ohjeita nuoret antavat yrityksille ja niissä päättäville ihmisille.

Läheisten yritys- ja brändisuhteiden reseptiikka


Supersaturoituneessa maailmassa, jossa ihmisillä on kärjistetysti todettuna jo kaikki tarvitsemansa, ovat yrityssuhteet uusien haasteiden edessä. Varaukseton ”fanittaminen” vaikuttaa usean nuoren kohdalla vaihtuneet varovaiseen kyseenalaistamiseen ja jopa kriittisyyteen. Verkon mahdollistama tiedon lähes rajaton leviäminen ja verkkosukupolven omaksuma avoimuuden ja läpinäkyvyyden edellyttäminen yrityksiltä ovat saattaneet ihmisten ja brändien väliset suhteet murrokseen. Brändisuhdetta ei ansaita enää ”brändin rakennusvaiheessa”, vaan nyt se ansaitaan uudelleen joka päivä. Läheiset yrityssuhteet toteuttavat kumppanuutta osallistamisen, vertaisuutta yläpuolella asettumisen ja keskustelua kuuntelemisen tai kertomisen sijaan. 

Kansallinen nuorisotutkimus 2011 pureutuu siihen, minkälaisista tekijöistä läheinen yrityssuhde rakentuu? Mitä konkreettisia toimintaohjeita voimme tämän ymmärryksen pohjalta antaa yritys- tai brändisuhteen rakentamiseen ja ylläpitämiseen? Minkälaisia yrityksiä ja brändejä ihaillaan ja miksi? Mitkä yritykset ja brändit menestyvät suomalaisten 15-30-vuotiaiden parissa ja mitä voimme niiltä, niiden toimintatavoista ja toiminnan periaatteista oppia. Kansallinen nuorisotutkimus 2011 tarkastelee logiikkaa läheisten brändisuhteiden takana sekä määrittelee läheisten yrityssuhteiden kriittiset ominaisuudet? Jotta läheisiä yritysuhteita voisi ymmärtää syvällisemmin, Kansallinen nuorisotutkimus 2011 kertoo myös, minkälaisia suomalaiset nuoret ja nuoret aikuiset ovat kuluttajina.

Kun ostat Kansallisen Nuorisotutkimuksen 2011 saat

  • Laadukkaan 150-sivuisen painetun raportin
  • Sähköisen pdf-version raportista
  • Tiivistelmäkalvot tärkeimmistä tuloksista
  • 1-2 tunnin presentaation tai työpajan tutkimuksen teemoista

Kysy lisää: Ole meihin rohkeasti yhteydessä, vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiisi!

Mikko Ampuja: mikko.ampuja(at)1530.fi,  GSM 050 306 7000

Markus Keränen: markus.keranen(at)1530.fi, GSM 0400 169 199

Tutkimuksessa on kysytty nuorten näkemyksiä mm. seuraavista brändeistä (brändit aakkosjärjestyksessä):

Alepa, Apple, Arla Ingman, Atria, Blue1, Coca-Cola,DNA, Elisa, Fazer, Fennia, Finnkino, Fonecta, H&M, Hartwall, Hartwall Jaffa, Hesburger, HK, Ikea, Jenkki, K-Citymarket, Kalevala Koru, Kesko / K-ryhmä, Kotipizza, Leaf, Lidl Suomi, Lumene, Marimekko, Marli, McDonalds, Neste Oil, Nestlé, Nokia, Nordea Pankki Suomi, Olvi, One Way, OP-Pohjola-ryhmä, Panda, Paulig, Pepsi, Pirkka, Prisma, R-Kioski, Raha-automaattiyhdistys, Rainbow, Reilu kauppa, Saarioinen, Sampo Pankki, Saunalahti, Siwa, SOK / S-ryhmä, Sonera, Stockmann, Suomalainen kirjakauppa, Tapiola, Tele Finland, The Body Shop, Tikkurila, Tupla, Vaasan, Valintatalo, Valio, Veikkaus ja VR

Kansallinen nuorisotutkimus on monitilaajatutkimus ja se on suunniteltu yritysten ja organisaatioiden toiveet ja tarpeet huomioiden. Tutkimuksen rahoittaa 15/30 Research ja tutkimuksen tilaajat. Näin ollen tutkimus ei ole julkisesti kaikkien saatavilla. Julkaisemme kuitenkin yhteiskunnallisesti merkittäviä tuloksia journalistien käyttöön. Myös opinnäytetyötä tekeville opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus tutustua tutkimuksen tuloksiin.