15/30 Research

Research


Gamification – Liikkeenjohdonkin voi pelillistää

Pelillistyminen on yksi 2010-luvun mielenkiintoisimmista trendeistä. Pelillistyminen (gamification) tarkoittaa pelaamisen logiikan soveltamista elämänalueille, joita ei yleensä pidetä pelinä. Käytännössä tämä tarkoittaa erilaisia digitaalisia sovelluksia, jossa on kilpailuelementti – funwarea. Pelaamisen logiikoita on helppo soveltaa myös työelämässä. Tavoitteellisuus, pisteytykset ja ranking-listat soveltuvat erityisen hyvin kilpailuhenkisille työporukoille. Esimerkiksi yrityksessä myyjät voivat kilpailla jonkin pelillisen myyntiohjelman avulla. Erityisen mielenkiintoisia mahdollisuuksia pelillistäminen tarjoaa nuoremman sukupolven ohjaamisessa ja motivoinnissa. Onhan y-sukupolvea kutsuttu myös playstation-sukupolveksi.

Myös liikkeenjohdon voi pelillistää. Tästä on esimerkkinä syksyllä järjestettävät Liikkeenjohdon SM-kisat. Haastattelimme Liikkeenjohdon SM-kisojen Lasse Kerosta aiheesta.

1. Miten pelaaminen eroaa perinteisistä tavoista oppia uutta?

Pelien kautta oppiminen on hauskempaa, helpompaa ja muistijäljet syvempiä kuin perinteisessä oppimisessa. Se myös innostaa eri tavalla kun kuuntelemisen sijaan pääsee itse kokeilemaan, tekemään havaintoja ja ns. käärimään hihat.

2. Miten Liikkeenjohdon SM-kisoissa pelaaminen käytännössä tapahtuu?

Kilpailussa käytetään verkossa toimivaa yrityspeliä, jossa osallistuvat joukkueet johtavat virtuaalista yritystä muita kilpailuun osallistuvia joukkueita vastaan. Päätöksiä tehdään koko yrityksen toimintaan liittyen aina rahoituksesta osingon jakoon ja itse pelissä toimitaan oikeiden liiketoiminnan lainalaisuuksien mukaan. Kilpailussa peliä pelataan useampia tilikausia, joten päätösten vaikutukset ehtivät konkretisoitua. Näin joukkue pääsee itse havainnoimaan mitä mm. Tase meille tarkoittaa ja mistä yrityksen tulos koostuu. Muutoksia ja kokonaisuuksia on näin helpompi ymmärtää.

3. Liikkeenjohdon SM-kisoja on käyty jo useampi vuosi. Miksi halusitte uudistaa Liikkeenjohdon SM-kisat

Meille on tärkeää, että Suomessa on draivikas ja mahdollisuuksia täynnä oleva yrityskulttuuri vielä tulevaisuudessakin. Halusimme luoda ympäristön, jossa aidosti hauskalla ja tehokkaalla tavalla tekemisen kautta pääsee kehittämään itseään sekä hakemaan vaikutteita myös oman toimialan ulkopuolelta. Sen takia toimme kilpailuun mukaan myös workshopit, jossa ratkokaan ajankohtaisia liiketoiminnallisia haasteita muiden osallistuvien joukkueiden kanssa. Näin siitä saa myös konkreettista hyötyä omalle organisaatiolleen. Elinkeinoministeri Jyri Häkämies innostui aiheesta siinä määrin, että toimii tänä vuonna kisamme suojelijana sekä haastaa kaikki Suomalaiset yritykset mukaan.

4. Mitä oppeja tai terveisiä haluaisitte kertoa yritysjohtajille?

Tämän päivän liiketoiminta sisältää monilla toimialoilla jatkuvaa epävarmuutta ja vaikeaa ennustettavuutta. Ihmisillä on jatkuva kiire ja Y-sukupolvikin pitäisi saada toimimaan tehokkaasti. Miksipä ei antaisi ihmisille mahdollisuutta vaikuttaa asioihin, ottaa mukaan innovoimaan strategioiden jalkautumisen mahdollisuuksia tai vaikka siihen mitä työkaluja he itse mieluusti käyttäisivät ja miten? Yhteisöllisyydessä on voimaa.

Liikkeenjohdon SM-kisat polkaistaan käyntiin syyskuussa 2012. Lisätietoja aiheesta: Lasse Keronen, lasse.keronen(ät)liikkeenjohdonsm.fi, 044 783 9992