15/30 Research

Research


Joulukalenteri, 21. luukku: Share of heart

Brändilähettiläät ovat tärkeitä. On arvioitu, että tietyn tuotemerkin faneista intohimoisin kymmenys markkinoi suosikkibrändiään lopuille 90 prosentille. Osuva esimerkki tästä ovat street teamit, jotka vapaaehtoisesti ja palkatta markkinoivat suosikkiartistejaan. Monet nuorista kuvailevatkin suosikkibrändiään vahvoilla adjektiiveilla, jotkut puhuvat jopa rakastamisesta. Malesialainen nuorisomarkkinointiguru Bernard Hor onkin sanonut, että nuorisomarkkinoinnin tärkein mittari on ”share of heart”. Hollantilainen Jeroen Boschma on puolestaan korostanut ystävyyttä vertauskuvana brändisuhteille.

Omaa yritystä ja brändiä pohtiessa hyvä ajatusharjoitus on kysyä: miksi joku perustaisi katutiimin minun hyväkseni?