15/30 Research

Research


15/30 Joulukalenteri, 8. luukku: Pretotyypit

Pretotyyppi on Googlen “innovaatioagitaattori” Alberto Savoian keksimä termi, joka tukee hyvin Googlen yleistä filosofiaa avoimista kokeiluista puolivalmiilla tuotteilla. Pretotyypit ovat raakileita, jotka ovat prototyyppejäkin karkeampia muotoiluja tuotteen ideasta. Savoian pyrkimys on alleviivata varhaisvaiheen tuotekehityksen merkitystä. Savoia ja Google ovat käyttäneet myös termiä “pretendotype”, joka juontuu siitä, että usein varhaisvaiheen tuoteluonnoksissa monet ominaisuudet ja toiminnot täytyy kuvitella.

Pretotyypit vastaavat esimerkiksi seuraavanlaisiin kysymyksiin: Kiinnostaako tuote ihmisiä ylipäätänsä? Käytetäänkö tuotetta odotetulla tavalla? Jatketaanko sen käyttämistä? Prototyypit antavat puolestaan vastauksia tämänkaltaisiin kysymyksiin: Pystymmekö konkreettisesti valmistamaan tuotteen? Toimiiko se odotetulla tavalla? Millaiset valmistuskustannukset ovat? Kuinka kauan tuotteen valmistaminen kestää?

Googlea on kutsuttu evolutiiviseksi organisaatioksi, jossa erilaiset kokeilut johtavat uusiin läpimurtoihin. Menestyneet ideat tuottavat uusia aluevaltauksia, kun taas epäonnistuneet viritykset hylätään säälimättä. Serendipiteetti – onnekas sattuma – on keskeinen osa Googlen strategiaa. Epäonnistuminen on luonnollinen osa prosessia: Google uskoo, että 80 prosenttia sen tuotteista tulee epäonnistumaan. Harhalaukauksilla ei ole kuitenkaan merkitystä, koska keskeisimpinä ihmisten mieliin jäävät onnistuneet lanseeraukset. Muistaako joku, että Googlella oli esimerkiksi Wikipediaa vastaava palvelu tarjolla?

Lataa Alberto Savoian ilmainen Pretotype It -kirja täältä.

(Kuva: Lego Circuit Shock Racer, Stephen Edmonds, cc-by-sa-2.0)