15/30 Research

Research


Grateful Dead oli nuorisomarkkinoinnin edelläkävijä

Amerikkalainen rock-yhtye Grateful Dead loi noin kolmekymmentä vuotta kestäneen uransa aikana poikkeuksellisen tiiviin fanikulttuurin, joka elää edelleen. Bändin toimintatavat olivat kuitenkin monilta osin täysin erilaisia kuin mihin musiikkiteollisuudessa oli totuttu. Samalla ne muistuttavat hämmästyttävän paljon niitä ideoita, joita 2010-luvun nuorisomarkkinointikeskustelun parissa esitetään.

Grateful Dead ei esimerkiksi piitannut laittomista bootlegeista, vaan antoi fanien levittää kopioita vapaasti. Epävirallisten fanituotteiden myynti oli myös sallittua konserttien yhteydessä. Bändi uskoi välittömiin keikkaelämyksiin kohdennetun massamarkkinoinnin sijaan. Konserteista ilmoitettiin ensin bändin uskollisimmille faneille, ”deadheadeille”, jotka saivat ostaa lippunsa suoraan bändiltä.

Grateful Deadin toiminnassa korostuivat arvot ja teemat kuten avoimuus, vuorovaikutteisuus, tiiviit fanisuhteet, sosiaalisuus, co-creation, freemium-sisällöt ja elämyksellisyys. Lisää nuorisomarkkinointitrendejä – uusia ja uudelleen keksittyjä – 15/30 Researchin Nuorisomarkkinointipäivässä 25.11.2011!

(Lähde: David Meerman Scott & Brian Halligan: Marketing Lessons from the Grateful Dead: What Every Business Can Learn from the Most Iconic Band in History, 2010)