15/30 Research

Research


Oppimisen uusi ekosysteemi

Kalifornialainen Institute for the Future ennakoi, että laajat verkostot ja uudet sosiaalisuuden teknologiat muokkaavat oppimista ja opiskelua merkittävästi seuraavan kymmenen vuoden aikana. Orastavia ilmiöitä ovat muun muassa kevyt mikro-oppiminen, tiedon vapautuminen institutionaalisista viitekehyksistä ja uudet esimerkiksi pelaamisen logiikkaa hyödyntävät palkitsemistavat. Kun tietoa ja sisältöjä on kaikkialla, muuttuu opettajan rooli sivistäjästä oppimisyhteisön koordinoijan suuntaan. Korkean tason informaatiota tuottavat yhä enemmän perinteisten koululaitosten ulkopuolella toimivat ihmiset. IFTF:n Marina Gorbis arvioi, että 2010-luvun opiskelijat ovat jääneet vanhan ja uuden maailman väliin. Ensin mainitussa kaikki tapahtui institutionaalisesti, kun taas uudessa ”sosiaalisen tuotannon” maailmassa olennaiset resurssit löytyvät vanhojen rakenteiden ulkopuoleltakin.

Yliopisto-opiskelua 1350-luvulla

Yliopisto-opiskelua 1350-luvulla

(Lue lisää: IFTF)