15/30 Research

Research


Ohjelmoidut 3D-avatarit osaksi työelämää?

Psykologit Jim Blascovich ja Jeremy Bailenson arvioivat kirjassaan Infinite Reality, että kolmiulotteisissa tiloissa käyskentelevät virtuaaliminuudet tulevat lähivuosina osaksi työelämän rutiineja. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että virtuaalikokouksessa voisi esiintyä osittain tai kokonaan ohjelmoituna avatarina, jonka ominaisuudet on räätälöity kokouksen luonteeseen sopivalla tavalla. Tutkijoiden mukaan Microsoft Kinectin ja Nintendo 3DS:n kaltaiset tekniset harppaukset ovat osoitus siitä, että avatar-konferenssien aika on lähellä. Aiemmin virtuaalitodellisuutta tutkiviin laboratorioihin rajoittuneet kokeelliset teknologiat ovat muuttuneet nopeassa tahdissa kohtuuhintaisiksi kulutustuotteiksi.

Algernon, Eduserv Foundation, cc-by-sa-2.0

(Lue lisää: New York Times, Infinite Reality)