15/30 Research

Research


Mikä on nimikirjainefekti?

Amerikkalainen tutkimusryhmä on tullut tulokseen, että ihmisen nimi vaikuttaa hänen tekemiinsä valintoihin. Tutkimus vahvistaa ilmiön, joka tunnetaan nimellä ”name letter effect”. Nimi voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, minkä ammatin valitsemme, mihin kaupunkiin muutamme ja mitä ostamme. Jos henkilön nimi on esimerkiksi Marko, niin hän ostaa todennäköisemmin Mars-patukan Snickersin sijaan. Voisiko tuotteet sitten räätälöidä yksilökohtaisesti, jotta nimikirjainefekti pääsisi oikeuksiinsa?  Näin on jo tehty muun muassa useiden luksusmerkkien kohdalla. Esimerkiksi Prada Private -palvelusta voi ostaa aurinkolasit omilla nimikirjaimilla varustettuna. Personoidut tuotteet tekevät myös selkeän eron piraattikopioihin, joita voi olla muuten vaikea erottaa alkuperäisistä tuotteista.

Screenshot, sunglasshut.com

(Lähde: Zeit Online – Die Privatbrille)