15/30 Research

Research


Nyky-yhteiskunta kaipaa sankareita!

Nuorten näkökulmasta katsottuna nyky-yhteiskunnassamme vallitsee sankarityhjiö. Tämä ei juuri ihmetytä. Luotettavuuden, rehellisyyden ja reiluuden sijaan julkinen keskustelu kun on jo pitkään vellonut yritysten ja yhteiskunnallisten toimijoiden epäluotettavuuden ympärillä. Nuorten parissa kritiikkiä saa osakseen niin nyky-yhteiskunta kuin yrityksetkin.

Tässä supersaturoituneessa maailmassa, jossa ihmisillä on kärjistetysti todettuna jo kaikki tarvitsemansa, ovat yritykset haasteiden edessä silloin, kun luottamuksen kulttuuria ei ole tai se murenee. Verkko mahdollistaa tiedon rajattoman levittämisen, epäluottamuksen julkisen esittämisen ja on tuonut mukanaan niin yhteiskuntaa kuin yrityksiä kohtaan kohdistuvan avoimuuden ja läpinäkyvyyden edellyttämisen. Varaukseton fanittaminen saattaa helposti vaihtua varovaiseen kyseenalaistamiseen ja jopa kriittisyyteen. Brändisuhdetta ei ansaita enää ”brändin rakennusvaiheessa”, vaan uudelleen joka päivä.

Vaikuttaa siltä, että nuoret ja nuoret aikuiset kaipaavat nyt sankareita uuden tulevaisuudenuskon luomiseen, uuden luottamuksen rakentamiseen ja maailman palauttamiseen takaisin raiteilleen. Kaupallisuuden kritiikin ilmapiirissä ”pahantekijöiden” sijaan kaivataan hyväntekijöitä, hyvän mielen tuottajia ja tulevaisuudenuskon luojia. Voivatko yritykset olla sankareita matkalla kohti nuorten ja nuorten aikuisten toivomaa tulevaisuutta?

Kansallinen nuorisotutkimus painiskelee tänä vuonna muun muassa sankariteeman ympärillä. Se  pohtii esimerkiksi sitä, onko yritysten arvoilla merkitystä yritys- ja brändisuhteissa ja kertoo, minkälaiset yritykset ovat ansainneet nuorten luottamuksen? Tämän lisäksi KNT 2011 pureutuu yrityksiin ja brändeihin liittyvien läheisten suhteiden reseptiikkaan: ihailun ja arvostuksen kriittisiin ominaisuuksiin ja tekijöihin. Kansallinen nuorisotutkimus kertoo, minkälaisia ohjeita ja terveisiä nuoret lähettävät yrityksille. (Mikäli sinulle herää tutkimukseen liittyviä toiveita, ajatuksia tai kysymyksiä, ole toki yhteydessä: mikko.ampuja(at)1530.fi)

Sankari, 15/30 Research