15/30 Research

Research


15/30-uutiskirje 2/2011: Kolme teemaa, yhdeksän trendiä

Vuoden toinen 15/30-uutiskirje esitteli kolmen teeman alla poimintoja Consumer Insight Space -palvelustamme. Nyt tarjoamme uutiskirjeen myös bloggauksena. Jos kuitenkin haluat uusimman trendi-informaation jatkossa ensimmäisten joukossa, kannattaa tilata uutiskirje täältä.

Aluksi katsastamme kolme nousevaa trendiä eettiseksi koetun toiminnan alueelta. Etiikasta siirrymme pieniin anekdootinomaisiin ilmiöihin, joilla on kuitenkin kasvupotentiaalia. Tämän jälkeen perkaamme vielä kolme kiintoisaa tapausta maailmantalouden kentiltä.

Consumer Insight Space on 15/30 Researchin verkon kautta käytettävä signaali- ja trenditietopankki, johon päivittyy jatkuvasti 15/30 Researchin kotimaisten ja globaalien tutkimusverkostojen tuottama uusin tieto heikoista signaaleista, mielenkiintoisista ilmiöistä ja trendeistä.

3 TAPAA PYRKIÄ PAREMPAAN ELÄMÄÄN

Luonnollisempaa ruokaa arvostaa myös Walmart

Vaikka kauppojen hyllyt notkuvat edelleen valmisruoasta, puhaltavat tuulet kuitenkin prosessoimattoman lähiruoan purjeisiin. Trendi näkyy niin isojen vähittäiskauppojen linjauksissa kuin ihmisten arkisissa ostopäätöksissä. Amerikkalainen Walmart-jättiketju on lisännyt lähiruokaa valikoimissaan ja päättänyt vähentää sokeria, natriumia ja transrasvoja tuotteistaan. Tampereella kaupunkilaiset tonkkineen jonottavat käsittelemätöntä maitoa Ahlmanin maatilan maitobaarissa. Paikallisuuden arvostus näkyy myös ruoka-ainetrendeissä. Viime vuonna muodikkaaksi nousi kaali ja tänä vuonna sanotaan olevan omenan vuoro.

Kampanja yhdistää filantrokapitalistit

Bill Gates ja Warren Buffett aloittivat viime vuonna The Giving Pledge -kampanjan, jonka pyrkimyksenä on saada varakkaimmat amerikkalaiset lahjoittamaan vähintään puolet omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen. Tammikuussa 2011 kampanjan vetoomukseen oli sitoutunut jo viitisenkymmentä lahjoittajaa. Bill & Melinda Gates Foundationin ja muiden uusien hyväntekeväisyystoimijoiden yhteydessä on käytetty termejä “filantrokapitalismi” ja “venture philanthropy”, koska lahjoitustoimintaan sovelletaan sijoitusalan tekniikoita ja korkean teknologian hallintokulttuuria.

Arkkitehtuurinen akupunktio slummeissa

Huumekartellien ja rikollisuuden riivaamassa Medellínin 2,4 miljoonan asukkaan kaupungissa Kolumbiassa sosiaalisia ongelmia ratkotaan rohkean kaupunkisuunnittelun keinoin. Arkkitehdit ja kaupunkisuunnittelijat ovat ideoineet ”vau”-tyyppisiä rakennuksia kaikkein ongelmallisimpiin kaupunginosiin. Mielikuvitukselliset rakennukset ovat nostaneet alueiden profiilia ja herättäneet kansainvälisen median sekä turistien huomion.

3 YLLÄTTÄVÄÄ SIGNAALIA

The Shooting Society on johtoportaan naisten ampumaseura

Englantilainen The Shooting Society on ampumaseura, joka on suunnattu korkeissa asemissa työskenteleville naisille. Yksityistilaisuuksien lisäksi seura järjestää myös yritystapahtumia. Shooting Societyn toiminnassa näkyy pyrkimys vanhakantaiseen eleganssiin, jossa on mukana ripaus huumoria. Onko tässä 2000-luvun vastine vuorineuvosmiesten metsästysporukoille? (Kuva: TheShootingSociety.com)

Muslimien pikadeittailu yhdistää idän ja lännen tapakulttuurit

Pikadeittailu tarkoittaa treffitapahtumia, joissa voi tavata yleensä muutamia kymmeniä parikandidaatteja lyhyen ajan sisällä. New Yorkissa pikadeitit ovat yleistyneet muslimiväestön keskuudessa. Tapahtumissa ei tavanomaisten pikadeittien tapana kuitenkaan nautita alkoholia, ja poikkeavaa on myös se, että vanhemmat ovat tervetulleita seuraamaan keskusteluja ja arvioimaan jälkikasvun valintoja. Yksi esimerkki muslimien pikadeittipalvelusta on Millanus, jolla on noin 1500 jäsentä.

Hyönteisravinto tarjoaa mahdollisuuksia – haasteena mielikuvat

Alankomaiden Wageningenin yliopiston professori Arnold van Huisin tutkimusryhmä kartoittaa mahdollisuuksia hyödyntää hyönteisiä ihmisravinnoksi. Laajaa monivuotista tutkimusta rahoittaa Hollannin valtio. Hyönteiset tarjoavat tulevaisuudessa yhä tärkeämmän proteiinin lähteen maailman kasvavalle väestölle, ja nyt etsitään erilaisia keinoja muuttaa ihmisten hyönteisiin liittämiä kielteisiä mielikuvia ja tehdä ötökkäateriat houkutteleviksi kuluttajien silmissä.

3 MAAILMANTALOUDEN ILMIÖTÄ

Micro Home Solutions on intialainen esimerkki yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä

Micro Home Solutions suunnittelee edullisia asumisratkaisuja Intian suurkaupunkien asuntopulasta kärsiville. Yritys on suunnitellut muun muassa väliaikaisia suojia Delhin kodittomille talven ja monsuunikauden ajalle. Yritys on saanut viime aikoina kansainvälistä huomiota menestymällä erilaisissa ideakilpailuissa. Monet Intian kaupungeista kärsivät tällä hetkellä kovasta väestöpaineesta, ja kaupungeilla on vaikeuksia vastata urbanisaatiokehityksen nopeuteen. Monet kaupunkeihin muuttavista saattavat olla ansiotyössä, mutta eivät silti löydä asuntoa. He muodostavatkin uuden asunnottomien työläisten kuluttajasegmentin. (Kuva: MicroHomeSolutions.com)

Toyota etsii uusia ratkaisuja InnoCentiven avulla

InnoCentive on jo vuodesta 2001 toiminut sivusto, joka yhdistää ongelmat ja niiden ratkaisijat avoimen innovoinnin periaatteella. InnoCentive toimii alustana Toyotan joulukuussa 2010 aloittamalle Ideas for Good -projektille, joka etsii uusia sovelluksia Toyotan teknologioille kuten “Touch Tracer Display” ja “Hybrid Synergy Drive”. InnoCentive odottaa saavansa tuhansia ideoita, joista asiantuntijapaneeli karsii 25 parasta. Yleisö valitsee lopullisen voittajan tulevan kevään aikana.

Japanilaiset kuluttajat aiempaa avoimempia ulkomaisille brändeille

Japanilaiset kuluttajat ovat perinteisesti suosineet paikallisia eli Japanissa valmistettuja tuotteita. Viime vuosina monet ulkomaiset yritykset ovat kuitenkin vahvistaneet markkinaosuuksiaan merkittävästi. Esimerkiksi Applen myynti kasvoi 75 prosenttia Japanissa viime vuonna. Pidemmällä aikavälillä menestystä on kerännyt muun muassa Starbucks, joka on vuoden 1996 jälkeen avannut yli 900 kahvilaa. Samalla esimerkiksi Amazon on kasvattanut verkkoshoppailun suosiota. Ulkomaisten yritysten tuloa markkinoille on helpotettu viime aikoina myös veropolitiikalla, joten tilanne on uusille toimijoille otollinen.

Jos haluat tietää lisää viimeisimmistä signaaleista, trendeistä tai CIS:sta, ota yhteyttä Markus Keräseen, Mikko Ampujaan tai Pauli Komoseen. Osoitteet etunimi.sukunimi@1530.fi.