15/30 Research

Research


5 vinkkiä nuorisoviestintään

Kuva: Mia-Mari Virtanen (15/30)
1. Hyödynnä suomalaisuutta – Suomalaisuus on juuri nyt kovassa nosteessa nuorten keskuudessa. Suomalaisuus edustaa nuorille erilaisia asioita, mutta se nähdään kauttaaltaan positiivisena ilmiönä. Lisäksi nuorisobrändien tämänhetkinen kärki koostuu lähinnä suomalaisista tuotemerkeistä.

2. Osallista nuoria ja tunnista fanisi – Yli puolet nuorista on kiinnostuneita osallistumaan lempibrändinsä kehittämiseen. Tiedätkö jo, keitä nämä tuotemerkkisi fanit ovat? Jos et, ota siitä selvää.

3. Auta nuoria kertomaan heidän omat tarinansa – Suuri osa nuorisolle suunnatusta viestinnästä ei saavuta tavoitettaan, koska viesti ei ole nuorten mielestä relevantti. Sen sijaan, että kerrot tarinoita tuotteestasi, mitä jos autatkin nuorta kertomaan oman tarinansa?

4. Hyödynnä videota – Videon merkitys nuorten parissa kasvaa jatkuvasti saaden uusia mielenkiintoisia muotoja. Verkon käyttöä  tutkiessamme olemme esimerkiksi havainneet, että osa nuorista jopa aloittaa tiedon hakemisen välillä YouTubesta eikä Googlesta! Varmista, että tuotteesi tai palvelusi esitellään YouTubessa joko ”virallisesti” tai käyttäjien toimesta.

5. Ansaitse paikkasi sosiaalisessa suotimessa – Sosiaalinen media ja tosiaikaverkko ovat muodostaneet uuden informaatiota suodattavan kerroksen median ja kuluttajan väliin. Ymmärrä, miten ansaitset paikkasi sosiaalisessa suotimessa ohjaamalla huomiota asioihin, joista vastaanottajalle on todella jotakin hyötyä. Jätä siis omat mainostustarpeesi hetkeksi taka-alalle ja asetu vastaanottajan asemaan, kun suunnittelet sosiaalisen median, tosiaikaverkon ja sosiaalisen suotimen hyödyntämistä omassa markkinoinnissasi.

Lisää vinkkejä luvassa Nuorisomarkkinointipäivässä 26.11.2010 (lue lisää klikkaamalla tästä).