15/30 Research

Research


Haastattelussa Chief Curiosity Officer – Matti Copeland

Matti Copeland
Chief Curiosity Officer, Matti Copeland, toimii 26.11.2010 järjestettävän Nuorisomarkkinointipäivän puheenjohtajana. Ikinuori Matti tunnetaan sammumattomasta uteliaisuudestaan ja rennosta esiintymisestään.

Kuka on Matti Copeland? Mitä tarkoittaa titteli chief curiosity officer?

Kuten tittelistäkin näkee, niin olen utelias ajattelija, joka on erittäin verkostoitunut ja vielä lisäksi pesunkestävä savolainen. Työhistoriasta voisi ehkä mainita sen verran, että olen kohtuullisen ansioitunut pankkiiri. Erittäin tärkeä osa elämääni on tietysti myös se, että olen neljän lapsen isä. Omien 18-, 16-, 13- ja 11-vuotiaiden lasteni kautta törmään jatkuvasti uusiin asioihin. Jokaisen päivän jälkeen voinkin myöntää itselleen olevani taas vähän erilainen. Haluan jatkuvasti altistaa itseäni uusille asioille ja ihmisille. En jää sohvalle makaamaan, vaan koko ajan kuuntelemisen ja oppimisen kautta mietin, että onko minulla oikeat eväät repussa huomista varten.

Mitkä ovat parhaita lähteitä tämän uteliaisuuden tyydyttämiseen?

Parhaat lähteet ovat mielestäni ihmiskontaktit ja mahdollisuudet vaihtaa ajatuksia. Ehkä mieleenpainuvin kokemus ja paras oppimisen paikka tähän päivään mennessä on ollut ensimmäinen kesätyöpaikka osto- ja myyntiliike Ruljanssiriihessä Kuopiossa. Ovessa luki savolaisen lupsakkaasti ”Avaamme noin klo 10 ja suljemme illansuussa”. Olen aina ollut henkilö, joka ei epäröi kysyä. En odota täydellisiä vastauksia ja jatkankin usein kysymällä lisäkysymyksiä. Oleellista on se, että vastaajaa pitää auttaa ja hyvä tapa tehdä se on kysymyksillä, joihin luulee vastaajalla olevan hyviä vastauksia. Jos tiedät, että keskustelukumppanisi harrastaa postimerkkeilyä, niin tiedät pääseväsi postimerkkikysymyksellä hyvään ja luontevaan keskusteluun. Kaikilla meistä on jotain erityisosaamista ja mielenkiintoisia ajatuksia, kunhan pääsemme keskustelussa sen ”hankalan alun” yli.

Pidät mcreads.com – nimistä videoblogia, jossa käsitellään bisneskirjoja. Mitkä ovat olleet viime aikoina mielenkiintoisimpia ajatuksia markkinoinnin saralla?

Mieleenpainuvimpia hetkiä mcreads.comin historiassa ovat olleet ne kirjailijat joita olen haastatellut. Marko Kulmalan ”Hyvä idea ei toimi” on jäänyt hyvänä esimerkkinä mieleeni. Olen haastattelun jälkeenkin seurannut ja seuraan edelleenkin Markon tekemisiä. Kirjana Bob Burgin ja John David Mannin ”The Go-giver” oli sellainen, johon ihastuin. ja sain siitä paljon ajatuksia itselleni. Kirjan ajatuksena on, että antamalla etupainotteisesti ja auttamalla asiakkaitaan päädyt jossain vaiheessa vääjäämättä siihen tilanteeseen, että oletkin se saava osapuoli. Hieman sama logiikka kuin omassa filosofiassani, että säännönmukainen uteliaisuus nostaa sitä todennäköisyyttä, että löydän jotain erittäin mielenkiintoista. The Go-giver on kirjanakin poikkeava, sillä se on kirjoitettu opettavaisen tarinan muotoon. Se on ikäänkuin aikuissatu.

Antamisen ja auttamisen filosofia sopii varmasti hyvin asiantuntija-busineksessä. Uskotko, että vastaavaa filosofiaa voidaan hyödyntää myös vaikkapa kulutustavarapuolella?

Ilman muuta. Esimerksi Valio voisi tarjota ja varmaan tarjoaakin tarinoita ja fiiliksiä vaikka kokkauksesta tai onnistuneista laihdutuskuureista, esim. ”Söin 5 päivää raejuustoa eri muodoissa ja sehän oli hyvää”. Tai ehkä iPhone-applikaatio, joka muistuttaa äänimerkillä, että muistaa syödä kolmen tunnin välein. Yksi lempibloggaajistani, kirjailija Joe Pulizzi käsittelee tätä samaa teemaa kirjassaan ”Get content, get customers”.

Toimit Nuorisomarkkinointipäivän puheenjohtajana. Mitä yleisön kannattaa odottaa nuorekkaalta puheenjohtajaltamme?

Odotettavissa on varmasti hyviä kysymyksiä, energiaa ja vauhtia koko päivälle. Lisäksi olen suunnittelemassa omaa ajatuksia herättävää esitystäni, mutta se jääköön osallistujille yllätykseksi.

Nuorisomarkkinointipäivä 2010 järjestetään siis 26.11.2010. Tarkista koko ohjelma ja ilmoittaudu osoitteessa www.1530.fi/nuorisomarkkinointipaiva