15/30 Research

Research


Co-creationin viisi periaatetta

wabi-sabi lab
Trendiaamupäivässä 21.5. tapasimme asiakkaitamme aamupalan ja seminaarin merkeissä. Keskustelu avattiin 15/30:n Markus Keräsen ja kolumbialais-espanjalaisen tutkimustoimisto Wabi-Sabi Labin perustajajäsenen Andres Colmenaresin esitysten avulla. Andresin esityksen terävää antia olivat mm. co-creationin viisi periaatetta:

1. Aktiivisuus: osallista kiinnostavalla ja palkitsevalla tavalla. Esimerkkinä Andres esitteli Barcelonan kaupungin hankkeen, jossa asukkaat voivat jättää viestejä ja toiveita kaupungin tulevaisuudesta aikakapseliin, jota säilytetään vuoteen 2159 (tutustu hankkeeseen täältä!).

2. Ihmiset: kuluttajat ja kohderyhmäsi ovat ystäviäsi. Ystävyyssuhteissa vuorovaikutus on tasa-arvoista, luottamuksellista ja molemminsuuntaista.

3. Vuorovaikutus: tuo vuorovaikutus reaaliaikaan. Esimerkkinä välittömästä vuorovaikutuksesta Andres esitteli Aquarius-urheilujuoman kampanjan, jossa pullollinen Aquariusta matkustaa Santiago de Compostela -vaeltajien mukana. Matkaa seurataan videoblogissa täällä.

4. Tutkimus: tutkimustieto palvelee tarkoitusta silloin, kun se kertoo kiinnostavan ja tärkeän tarinan. Yhdistä tiede ja taide, toimi tutkimuksen kuraattorina.

5. Konteksti: toimi toimialallesi luontevissa ympäristöissä. Dieselin kampanja toi sovituskoppeihin webcamin, jonka avulla vaatteita sovittava saattoi postittaa kuvan itsestään Facebook-profiilisivulleen ystävien nähtäväksi.