15/30 Research

Research


Ekokuluttajuus – case Netcycler

(c) Netcycler 2010
Suomalainen esimerkki kestävän kulutuksen ja yhteiskuntavastuun periaatteisiin pohjautuvasta ekologisesta kuluttajatrendistä on verkossa toimiva Netcycler-palvelu. Palvelusta kertoi lisää Netcyclerin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Johanna Kajosaari.

”Netcycler lähti ajatuksesta, että käytetyn tavaran kiertämisen suurin este on sen hankkimisen vaivalloisuus, ja siksi käytetyn tavaran hankkimisesta pitää pystyä tekemään helpompaa. Miksei tavara voisi kirjaimellisesti kiertää? Tavaran vaihtaminen on todella hyvä vaihtoehto, koska silloin ei tarvita rahaa ja pääsee eroon ylimääräisestä tavarasta. Kahdenvälinen vaihto ei kuitenkaan kovinkaan usein onnistu, mutta jos muodostetaan vaihtorinkejä, nousee todennäköisyys huimasti. Tästä lähti sitten idea kehittymään ja se on jalostunut viimeisen kahden ja puolen vuoden aikana eteenpäin.”

Palvelun omassa blogissa havainnoidaan vaihtoringin periaatetta elävän elämän esimerkillä:

Neljän vaihtorinki
Lotta antoi Heinähattu ja Vilttitossu -DVD-elokuvan Raisalle
Raisa antoi lasten uimapuvun Jussille
Jussi antoi Nokian matkapuhelinlaturin Arille
Ari antoi Fantastic Four -DVD-elokuvan Lotalle

Netcyclerin markkinointi perustuu Kajosaaren mukaan sekä kohdennettuun markkinointiin erilaisissa ympäristötapahtumissa että sosiaalisten verkostojen keinoihin: ”parasta mainosta onkin kaverilta saatu suosittelu, ja tähän tähdätään tekemällä palvelusta paras mahdollinen ja käyttäjien toiveiden mukainen.” Sanaa Netcyclerista levitetään blogin lisäksi Facebookin ja Twitterin avulla. Virallinen yhteistyökumppani on Suomen luonnonsuojeluliitto (SLL).

Netcyclerin käyttäjärekrytointi on aktiivista. Maaliskuun alkuun asti käynnissä olevan kampanjan aikana jo rekisteröityneet käyttäjät voivat kerätä pisteitä rekrytoimistaan uusista jäsenistä ja lunastaa pisteillä tuotepalkintoja. Tällä hetkellä rekisteröityneitä jäseniä on 1153.

Netcycler on sitoutunut merkittävän ympäristövaikutuksen aikaansaamiseen, ennen kaikkea ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen. Johtoajatuksena on tehdä käytetyn tavaran hankkimisesta yhtä helppoa kuin uuden ostamisesta, Kajosaari kertoo. ”Tulevaisuudessa kuluttajat voivat helposti hankkia lähes kaikki tarvitsemansa tavarat käytettynä joutumatta tekemään kompromisseja.”