15/30 Research

Research


Define your enemy – Trent Bigelow

The Russians are here cc the wind man attribution
Osallistuin tänään TBWA:n järjestämään herätyskokoukseen, jossa Trent Bigelow Windstream technologiesilta jakoi näkymyksiään markkinoinnista ja clean techistä.

Trent uskoo, että yritysten tulisi olla nykypäivän supersankareita, jotka kantavat vastuun ja taistelevat maapallon tulevaisuuden puolesta. Ja kaikilla supersankareillahan on myös omat arkkivihollisensa, joten näin pitäisi olla myös yrityksillä. Mitä vastaan teidän yrityksenne taistelee?

Yhteinen hyvä tai kuluttajien miellyttäminen eivät kuitenkaan ole ainoita syitä yrityksille ottaa ympäristö huomioon. Esimerkiksi Coca Cola tukee vesistöjen säilymistä myös siitä syystä, että vesi on cokiksen tärkein raaka-aine. Vesistöjen pilaantuminen on yksinkertaisesti huono juttu Coca Colan bisnekselle.

Vesistöjen pilaantuminen onkin nostanut pinnalle myös ”vesijalanjälki”-käsitteen hiilijalanjäljen rinnalle (vesijalanjälkeä olemme aikaisemmin käsitelleet Consumer Insight Space – palvelussa). Vastaava merkintä voidaan ottaa käyttöön myös tuotteiden ilmajalanjäljelle. Olisiko kuitenkin oikea valinta helpottaa kuluttajien elämää ja siirtyä suoraan ympäristöjalanjälkeen, joka ottaa nämä kaikki teemat (ja ehkä muitakin) huomioon? Odotan kauhulla tilannetta, jossa vertailemissani tuotteissa on kolme eri merkintää joiden suhteellista merkitystä joudun punnitsemaan.