15/30 Research

Research


Unohda ROI, ota käyttöön WRI

Minua pyydettiin Markkinointiliiton Ideapäivässä 2009 moderoimaan pyöreän pöydän keskusteluja otsikolla Kuluttajatrendit ja heikot signaalit. Ohjeistuksessa sanotiin, että keskustelu pitää aloittaa muutaman minuutin provosoivalla johdannolla.

Mieleeni tuli väittää, että keskustelut ROI (Return On Investment) voisi hiljalleen lopettaa, kun vuosien vatvomisen jälkeen ollaan samassa tilanteessa kuin alussa eli joka seminaarissa vatvotaan ROI:n mittaamisen vaikeutta eikä ideoissa päästä eteenpäin. ROI ajattelutapana on sen kohtaamista haasteista huolimatta tietenkin hyvä, mutta ehdotin provosoivasti uudenlaisen tunnusluvun, WRI:n lanseeraamista. WRI tulee sanoista Wasted Return on Ignorance. WRI tarkoittaa niitä kustannuksia, jotka aiheutuvat siitä, ettei ympärillä leijuviin mahdollisuuksiin tartuta joko puutteellisen havainnoinnin tai toiminnan puutteen vuoksi.

Seminaarin jälkeen olen jäänyt pohtimaan WRI:n ideaa ja itse asiassa olen alkanut suhtautumaan ideaan vakavammin. Periaatteessa olisi nimittäin mahdollista laskea WRI joissakin tapauksissa myös ideamaailman ulkopuolella. Mieleeni tulee esimerkiksi Nokian aikailu simpukkapuhelimien ja myöhemmin kosketusnäyttöjen kanssa. WRI voitaisiin karkeasti arvioida vaikkapa kilpailijoiden kuten Applen suorituksiin nähden.

Kuluttajatrendien havainnointi ja heikkojen signaalien ennakointi on kokemuksieni mukaan yllättävän epämääräistä ja -järjestelmällistä niin pienissä kuin suurissakin organisaatioissa.  Sen merkitystä korostetaan, mutta käytännön tekeminen ontuu. Ehkäpä WRI ajattelutapana kannustaisi organisaatioita laittamaan ennakointi- ja innovointijärjestelmät kerralla kuntoon.